ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Stwórz portret w technice high-key z pomocą Photoshopa [wideo]

2013-12-08
10 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Stwórz portret w technice high-key z pomocą Photoshopa [wideo]
Zobaczcie, jak selektywnie dopasowywać tony i mieszać kolory, by zyskać efekt typowy dla techniki high-key

Tym razem edytujemy portret, by odkryć szczegóły, prześwietlić światła, by uzyskać efekt wysokiego klucza. Portrety wykonane w technice high-key są zdjęciami w zasadzie wolnymi od cieni. Wypalone światła pomagają wygładzić skórę i usunąć nieładne przebarwienia, dzięki czemu elementy takie jak oczy i usta wychodzą na pierwszy plan.

Wyzwaniem przy fotografowaniu w technice wysokiego klucza jest odpowiednie przepalenie zdjęcia, przy jednoczesnym zachowaniu szczegółów w cieniach i półtonach, w okolicach oczu i ust. Bardzo łatwo przesadzić z tym efektem i pozbyć się zbyt wielu szczegółów w całym zakresie tonalnym, zwłaszcza jeżeli plik kompresowany jest do JPEG. Dlatego teraz pokażemy Wam co zrobić, by podnieść poziom jasności poprawnie naświetlonego portretu i uzyskać efekt wypalenia świateł typowy dla techniki high-key.

Ponieważ plik RAW ma więcej informacji o kolorach niż JPEG, po wykonaniu zdjęcia możemy zachować tyle szczegółów w światłach ile chcemy - poprawiając niezależnie detale w cieniach i półtonach i podkreślając kluczowe elementy portretu, takie jak oczy i usta.

Z racji tego, że nasza modelka jest blondynką, pokażemy Wam, jak za pomocą suwaka Ekspozycji w ACR wypalić światła we włosach, tak by stapiały się z białym tłem oraz, by cała uwaga odbiorcy skupiała się na najważniejszych detalach twarzy.

Pokażemy Wam także, jak lekko stonować zdjęcie, by intensywność kolorów pasowała do delikatnej palety jasności, co wpłynie na subtelność ostatecznego efektu zdjęcia.

Przydatne informacje podczas edycji high-key

  • Gdy korzystając z Pędzla korygującego w kroku 7 ustawicie opcję Bliskiego dopasowania, pędzel automatycznie próbkuje piksele wokół i zakrywa nimi niechciane przebarwienia. Przy edytowaniu portretów, taka opcja jest idealna, gdyż zazwyczaj plamki są otoczone ładną skórą i pędzel może śmiało brać próbki z tych obszarów. Nieco bardziej zaawansowana jest opcja Z uwzględnieniem zawartości, która nie zawsze działa przy pierwszym kliknięciu.
  • Jeżeli przesadzicie z edycją w ACR i za bardzo przepalicie zdjęcie, możecie to łatwo poprawić, edytując zdjęcie praktycznie od początku. Wystarczy kliknąć na przycisk Domyślne i wszystkie suwaki wracają do swojej pierwotnej pozycji. Jedyne, co musimy wyzerować ręcznie, to suwaki Przejrzystości, Żywe oraz Nasycenie.

Zobacz film jak edytować portret w technice high-key

Portret w technice high-key - edycja krok po kroku

Zdjęcie do edycji Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik. Idziemy do Plik>Otwórz i otwieramy pobrany plik. Klikamy Otwórz.
Zdjęcie do edycji Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik. Idziemy do Plik>Otwórz i otwieramy pobrany plik. Klikamy Otwórz.
1
Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik. Idziemy do Plik>Otwórz i otwieramy pobrany plik. Klikamy Otwórz.
 Podbijamy ekspozycję Z racji tego, że plik jest cyfrowym negatywem, otworzy się w ACR. By rozjaśnić światła, przesuwamy suwak Ekspozycji do 0.95. Wciskamy go, by zobaczyć, które obszary świateł zostały przepalone.
Podbijamy ekspozycję Z racji tego, że plik jest cyfrowym negatywem, otworzy się w ACR. By rozjaśnić światła, przesuwamy suwak Ekspozycji do 0.95. Wciskamy go, by zobaczyć, które obszary świateł zostały przepalone.
2
Podbijamy ekspozycję
Z racji tego, że plik jest cyfrowym negatywem, otworzy się w ACR. By rozjaśnić światła, przesuwamy suwak Ekspozycji do 0.95. Wciskamy go, by zobaczyć, które obszary świateł zostały przepalone.
Podnosimy kontrast By odzyskać nieco szczegółów - przesuwamy suwak Odtwarzania do 20. Krawędź twarzy przy włosach jest jaśniejsza niż reszta, dzięki czemu pięknie miesza się z jasnym tłem, Wciskamy O, by wyłączyć ostrzeżenie o odciętych światłach. Przesuwamy Kontrast na 50, by rozjaśnić światła i wzmocnić cienie.
Podnosimy kontrast By odzyskać nieco szczegółów - przesuwamy suwak Odtwarzania do 20. Krawędź twarzy przy włosach jest jaśniejsza niż reszta, dzięki czemu pięknie miesza się z jasnym tłem, Wciskamy O, by wyłączyć ostrzeżenie o odciętych światłach. Przesuwamy Kontrast na 50, by rozjaśnić światła i wzmocnić cienie.
3
Podnosimy kontrast
By odzyskać nieco szczegółów - przesuwamy suwak Odtwarzania do 20. Krawędź twarzy przy włosach jest jaśniejsza niż reszta, dzięki czemu pięknie miesza się z jasnym tłem, Wciskamy O, by wyłączyć ostrzeżenie o odciętych światłach. Przesuwamy Kontrast na 50, by rozjaśnić światła i wzmocnić cienie.
Podbijamy cienie Skóra jest już gładsza, niestety oczy i usta wydają się nieco wyblakłe. Histogram pokazuje nam, że nie ma w zdjęciu wyraźnych cieni. Przesuwając suwak Czarne do 25, podkreślamy oczy oraz usta, które w ten sposób ładnie odcinają się na bladej cerze.
Podbijamy cienie Skóra jest już gładsza, niestety oczy i usta wydają się nieco wyblakłe. Histogram pokazuje nam, że nie ma w zdjęciu wyraźnych cieni. Przesuwając suwak Czarne do 25, podkreślamy oczy oraz usta, które w ten sposób ładnie odcinają się na bladej cerze.
4
Podbijamy cienie
Skóra jest już gładsza, niestety oczy i usta wydają się nieco wyblakłe. Histogram pokazuje nam, że nie ma w zdjęciu wyraźnych cieni. Przesuwając suwak Czarne do 25, podkreślamy oczy oraz usta, które w ten sposób ładnie odcinają się na bladej cerze.
Podkręcamy Przejrzystość i kolor Redukując Przejrzystość do -14, zmniejszamy kontrast półtonów, zmiękczając nieco charakter światła z lampy oświetlającej twarz. By kolory były subtelniejsze, obniżamy Nasycenie do -19. Podbijamy za to Jaskrawość do +30, by odzyskać nieco koloru na ustach.
Podkręcamy Przejrzystość i kolor Redukując Przejrzystość do -14, zmniejszamy kontrast półtonów, zmiękczając nieco charakter światła z lampy oświetlającej twarz. By kolory były subtelniejsze, obniżamy Nasycenie do -19. Podbijamy za to Jaskrawość do +30, by odzyskać nieco koloru na ustach.
5
Podkręcamy Przejrzystość i kolor
Redukując Przejrzystość do -14, zmniejszamy kontrast półtonów, zmiękczając nieco charakter światła z lampy oświetlającej twarz. By kolory były subtelniejsze, obniżamy Nasycenie do -19. Podbijamy za to Jaskrawość do +30, by odzyskać nieco koloru na ustach.
Poprawiamy kompozycjęKlikamy na narzędzie do kadrowania, wybieramy Normalny. Ustawiamy ramkę odcinającą nadmiar tła, podkreślając tym samym twarz modelki. Siatka pozwala ładnie podzielić portret, 1/3 zostawiamy na tło a pozostały obszar zajmuje twarz.
Poprawiamy kompozycjęKlikamy na narzędzie do kadrowania, wybieramy Normalny. Ustawiamy ramkę odcinającą nadmiar tła, podkreślając tym samym twarz modelki. Siatka pozwala ładnie podzielić portret, 1/3 zostawiamy na tło a pozostały obszar zajmuje twarz.
6
Poprawiamy kompozycję
Klikamy na narzędzie do kadrowania, wybieramy Normalny. Ustawiamy ramkę odcinającą nadmiar tła, podkreślając tym samym twarz modelki. Siatka pozwala ładnie podzielić portret, 1/3 zostawiamy na tło a pozostały obszar zajmuje twarz.
Ostatnie poprawkiKlikamy Otwórz obraz, otwiera się w standardowym oknie Elements. Sięgamy po Pędzel korygujący, ustawiamy wielkość na 60 px, Typ na Dopasowanie. Malujemy po skórze, usuwając plamki i resztki pokruszonego tuszu.
Ostatnie poprawkiKlikamy Otwórz obraz, otwiera się w standardowym oknie Elements. Sięgamy po Pędzel korygujący, ustawiamy wielkość na 60 px, Typ na Dopasowanie. Malujemy po skórze, usuwając plamki i resztki pokruszonego tuszu.
7
Ostatnie poprawki
Klikamy Otwórz obraz, otwiera się w standardowym oknie Elements. Sięgamy po Pędzel korygujący, ustawiamy wielkość na 60 px, Typ na Dopasowanie. Malujemy po skórze, usuwając plamki i resztki pokruszonego tuszu.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl