ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Edycja

Jak uzyskać efekt filtra podczerwieni w PS Elements [wideo]

2013-09-24
0 komentarzy
1
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Jak uzyskać efekt filtra podczerwieni w PS Elements [wideo]
Zobaczcie, jak za pomocą palety kolorów i efektów tonalnych stworzyć niesamowity krajobraz IR w Photoshopie Elements

Większość z nas wie, że postrzeganie kolorów zależy od sposobu, w jaki obiekty absorbują i odbijają światło, np. liście absorbują większość kolorów i odbijają zielony. Odbijane kolory są tym, co widzimy, częścią tzw. widzialnego spektrum światła. Fale światła mają różną długość, nie wszystkie są widoczne gołym okiem – tak jak światło podczerwone.

Foto

Efekt Wooda

Świecąca na biało roślinność, która pojawia się w zdjęciach wykonanych za pomocą filtra podczerwonego, określana jest mianem Efektu Wooda. Jednak ten termin nie odnosi się do drewna (ang. wood), które nie odbija światła podczerwonego, pochodzi od Roberta Williama Wooda, naukowca, który był pionierem w dziedzinie fotografii podczerwonej (i ultrafioletowej) na początku XX wieku.

By uchwycić sceny i obiekty w świetle podczerwonym, fotografowie używają specjalnych filtrów, które blokują widzialne spektrum fal, ale umożliwiają rejestrację przez matrycę światła podczerwonego. Gdy światło pada na film rejestrujący podczerwień, powstały obraz może okazać się bardzo ciekawy. W monochromatycznych wydrukach podczerwieni światło odbijające się od drzew i trawy sprawia, że promieniują one bielą. Gdy używa się kolorowego filmu wrażliwego na promienie podczerwone, wynik może być jeszcze bardziej zaskakujący. Roślinność będzie jeszcze jaśniejsza, podczas gdy błękitne niebo mocno się przyciemni, co sprawi, że zieleń będzie jeszcze bardziej kontrastowa.

Kolorowy film na podczerwień powoduje pewne zmiany kolorystyczne z dominującą czerwienią na czele. Co ciekawe z racji tego, że blokowane jest spektrum widzialne, zapisuje wyraźniejszy obraz odległych obiektów na horyzoncie.

Opisane wcześniej efekty możemy symulować za pomocą Photoshopa. Pokażemy, jak za pomocą masek warstw przyciemnić niebo i zmieszać z czerwoną tintą, na koniec wyostrzymy nieco elementy na horyzoncie.

Zobacz film jak stworzyć efekt filtra podczerwieni

Edytujemy zdjęcie krok po kroku

Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
Zdjęcie do edycji Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
1
Zdjęcie do edycji
Naszym plikiem wejściowym będzie to zdjęcie. Pobierz oryginalny plik i zacznij zabawę!
Kopiujemy i usuwamy kolor
Otwieramy Infrared_Before.jpg. Przesuwamy
warstwę tła na ikonkę Stwórz warstwę i kopiujemy
ją. Wybieramy Ulepsz>Dopasuj kolor>Usuń kolor
i tworzymy monochromatyczną wersję zdjęcia. Na tym
etapie kontrast na zdjęciu jest za słaby, przez co obraz
jest płaski i przeważa szarość.
Kopiujemy i usuwamy kolor Otwieramy Infrared_Before.jpg. Przesuwamy warstwę tła na ikonkę Stwórz warstwę i kopiujemy ją. Wybieramy Ulepsz>Dopasuj kolor>Usuń kolor i tworzymy monochromatyczną wersję zdjęcia. Na tym etapie kontrast na zdjęciu jest za słaby, przez co obraz jest płaski i przeważa szarość.
2
Kopiujemy i usuwamy kolor
Otwieramy Infrared_Before.jpg. Przesuwamy warstwę tła na ikonkę Stwórz warstwę i kopiujemy ją. Wybieramy Ulepsz>Dopasuj kolor>Usuń kolor i tworzymy monochromatyczną wersję zdjęcia. Na tym etapie kontrast na zdjęciu jest za słaby, przez co obraz jest płaski i przeważa szarość.
Podnosimy kontrast
Wybieramy Ulepsz>Dopasuj oświetlenie>Poziomy.
Przesuwamy suwak poziomów wejścia w prawo do
wartości 43, przyciemniając przy tym cienie. Dzięki
temu cienie stają się mocniejsze, prawie czarne.
By roślinność była jaśniejsza, przesuwamy suwak
Poziomów wyjściowych świateł do 191 i klikamy OK.
Podnosimy kontrast Wybieramy Ulepsz>Dopasuj oświetlenie>Poziomy. Przesuwamy suwak poziomów wejścia w prawo do wartości 43, przyciemniając przy tym cienie. Dzięki temu cienie stają się mocniejsze, prawie czarne. By roślinność była jaśniejsza, przesuwamy suwak Poziomów wyjściowych świateł do 191 i klikamy OK.
3
Podnosimy kontrast
Wybieramy Ulepsz>Dopasuj oświetlenie>Poziomy. Przesuwamy suwak poziomów wejścia w prawo do wartości 43, przyciemniając przy tym cienie. Dzięki temu cienie stają się mocniejsze, prawie czarne. By roślinność była jaśniejsza, przesuwamy suwak Poziomów wyjściowych świateł do 191 i klikamy OK.
Kolorujemy
Klikamy na ikonę Stwórz nową warstwę dopasowania,
znajdującą się u dołu palety warstw i wybieramy
Barwa/Nasycenie. Odhaczamy Koloruj. Barwę ustawiamy
na 0, doda to zdjęciu czerwonej tinty. Nasycenie przesuwamy
do 40. Klikamy Shift+Control+Alt+E, by połączyć
warstwy w jedną (przy zachowaniu oryginalnych warstw).
Kolorujemy Klikamy na ikonę Stwórz nową warstwę dopasowania, znajdującą się u dołu palety warstw i wybieramy Barwa/Nasycenie. Odhaczamy Koloruj. Barwę ustawiamy na 0, doda to zdjęciu czerwonej tinty. Nasycenie przesuwamy do 40. Klikamy Shift+Control+Alt+E, by połączyć warstwy w jedną (przy zachowaniu oryginalnych warstw).
4
Kolorujemy
Klikamy na ikonę Stwórz nową warstwę dopasowania, znajdującą się u dołu palety warstw i wybieramy Barwa/Nasycenie. Odhaczamy Koloruj. Barwę ustawiamy na 0, doda to zdjęciu czerwonej tinty. Nasycenie przesuwamy do 40. Klikamy Shift+Control+Alt+E, by połączyć warstwy w jedną (przy zachowaniu oryginalnych warstw).
Kopiujemy kolorową warstwę
Przesuwamy oryginalne kolorowe zdjęcie na ikonkę
Stwórz nową warstwę i kopiujemy ją. Kolorową
kopię (Tło Kopia 2) przesuwamy na górę palety warstw.
Następnie klikamy na ikonę Dodaj maskę i dodajemy
maskę do tej warstwy. Z palety narzędzi wybieramy
Gradient.
Kopiujemy kolorową warstwę Przesuwamy oryginalne kolorowe zdjęcie na ikonkę Stwórz nową warstwę i kopiujemy ją. Kolorową kopię (Tło Kopia 2) przesuwamy na górę palety warstw. Następnie klikamy na ikonę Dodaj maskę i dodajemy maskę do tej warstwy. Z palety narzędzi wybieramy Gradient.
5
Kopiujemy kolorową warstwę
Przesuwamy oryginalne kolorowe zdjęcie na ikonkę Stwórz nową warstwę i kopiujemy ją. Kolorową kopię (Tło Kopia 2) przesuwamy na górę palety warstw. Następnie klikamy na ikonę Dodaj maskę i dodajemy maskę do tej warstwy. Z palety narzędzi wybieramy Gradient.
Rysujemy gradient
Klikamy na Edytuj, opcję znajdującą się na górnym
panelu, wybieramy z pierwszego planu do tła.
Klikamy OK. Wybieramy gradient liniowy. Klikamy na
maskę, by właśnie na niej pracować. Wciskamy D, potem
X, by kolor pierwszego planu zmienił się na biały, tła na
czarny, malujemy gradient z góry do linii horyzontu.
Rysujemy gradient Klikamy na Edytuj, opcję znajdującą się na górnym panelu, wybieramy z pierwszego planu do tła. Klikamy OK. Wybieramy gradient liniowy. Klikamy na maskę, by właśnie na niej pracować. Wciskamy D, potem X, by kolor pierwszego planu zmienił się na biały, tła na czarny, malujemy gradient z góry do linii horyzontu.
6
Rysujemy gradient
Klikamy na Edytuj, opcję znajdującą się na górnym panelu, wybieramy z pierwszego planu do tła. Klikamy OK. Wybieramy gradient liniowy. Klikamy na maskę, by właśnie na niej pracować. Wciskamy D, potem X, by kolor pierwszego planu zmienił się na biały, tła na czarny, malujemy gradient z góry do linii horyzontu.
Rozjaśnianie i ściemnianie
Przesuwamy Tło kopia 2 na ikonę Stwórz nową warstwę.
Tryb mieszania ustawiamy na Rozjaśnienie
liniowe. Klikamy Shift+Ctrl+Alt+E, wybieramy narzędzie
Rozjaśniania, zasięg na Podświetlenia, Ekspozycję na 19%.
Rozjaśniamy pierwszy plan. Narzędzie ściemniania
przestawiamy na cienie i malujemy nim po drzewach.
Rozjaśnianie i ściemnianie Przesuwamy Tło kopia 2 na ikonę Stwórz nową warstwę. Tryb mieszania ustawiamy na Rozjaśnienie liniowe. Klikamy Shift+Ctrl+Alt+E, wybieramy narzędzie Rozjaśniania, zasięg na Podświetlenia, Ekspozycję na 19%. Rozjaśniamy pierwszy plan. Narzędzie ściemniania przestawiamy na cienie i malujemy nim po drzewach.
7
Rozjaśnianie i ściemnianie
Przesuwamy Tło kopia 2 na ikonę Stwórz nową warstwę. Tryb mieszania ustawiamy na Rozjaśnienie liniowe. Klikamy Shift+Ctrl+Alt+E, wybieramy narzędzie Rozjaśniania, zasięg na Podświetlenia, Ekspozycję na 19%. Rozjaśniamy pierwszy plan. Narzędzie ściemniania przestawiamy na cienie i malujemy nim po drzewach.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl